روکش های دندانی و تاثیر آن ها بر دندان و سلامتی

با توجه به رشد قابل توجه اصلاحات دندان با روکش ها و پوشش های مختلف، هر آنچه باید در این رابطه بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روکش های دندانی و تاثیر آن ها بر دندان و سلامتی

با توجه به رشد قابل توجه اصلاحات دندان با روکش ها و پوشش های مختلف، هر آنچه باید در این رابطه بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاربرد انواع روکش های دندانی و مزایای آنها

روکش های دندانی که از محبوب ترین آنها روکش ونیر کامپوزیتی  و پرسلن یا لمینت پرسلن دندان نامیده می شوند می باشند، پوسته های نازک ویفر و سفارشی هستند که از مواد همرنگ دندان ساخته شده اند و سطح جلوی دندان ها را پوشانده اند تا ظاهر شما را بهتر کنند. این پوسته ها با تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول به جلوی دندان ها متصل می شوند.

 

انواع روکش دندان


روکش دندان را می توان از پرسلن یا از مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. روکش های پرسلن بهتر از روکش های رزینی در برابر لکه ها مقاومت می کنند. آنها همچنین بهتر از خواص منعکس کننده نور دندان های طبیعی تقلید می کنند. شما باید بهترین انتخاب مواد روکش برای خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

 

روکش دندان چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

روکش ها معمولاً برای رفع مشکلات زیر استفاده می شوند:

·        تغییر رنگ دندان ها به دلیل:

·         درمان کانال ریشه

·        لکه های ناشی از تتراسایکلین یا سایر داروها

·        فلوراید بیش از حد

·        پر کردن رزین بزرگ

·        علل دیگر

·        دندانهای فرسوده

·        دندان های خرد شده یا شکسته

·        دندانهای نامرتب، ناهموار یا نامنظم

·        دندانهایی با فاصله بین آنها

 

گرفتن روکش دندان معمولاً به سه بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد. یکی برای مشاوره و دو بار برای ایجاد و اعمال روکش. یک دندان یا تعداد زیادی از دندانها می توانند به طور همزمان تحت روکش قرار گیرند.

 

مراحل اولیه آماده سازی و انجام روکش دندان

 

تشخیص و برنامه ریزی درمان

شما نتیجه ای را که در تلاش برای دستیابی به آن هستید به دندانپزشک خود می گویید. در طول این قرار، دندانپزشک شما دندان های شما را بررسی می کند تا مطمئن شود روکش های دندانی برای شما مناسب هستند و روش و برخی محدودیت های آن را مورد بحث قرار می دهد. آنها ممکن است اشعه ایکس بگیرند و احتمالاً بر دهان و دندان شما تأثیر می گذارند.

آماده سازی

برای آماده سازی دندان برای روکش، دندانپزشک سطح دندان را تغییر می دهد، که تقریباً برابر با ضخامت روکش است که به سطح دندان اضافه می شود. شما و دندانپزشک خود تصمیم می گیرید که آیا قبل از اصلاح مینای دندان ناحیه را بی حس می کنند یا خیر. در مرحله بعد، دندانپزشک شما یک مدل یا تصور از دندان شما ایجاد می کند. این مدل به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود که باعث ایجاد روکش شما می شود. معمولاً 2-4 هفته طول می کشد تا روکش ها از آزمایشگاه بازگردند. در این بین می توان از روکش های موقت دندان استفاده کرد.

پیوند

دندانپزشک شما روکش را روی دندان شما قرار می دهد تا تناسب و رنگ آن را بررسی کند و مکرراً روکش را برداشته و برای رسیدن به تناسب مناسب برش می دهد، قبل از اینکه آن را به طور دائمی روی دندان خود بکشید. رنگ روکش را می توان با سایه سیمان مورد استفاده تنظیم کرد. در مرحله بعد، برای آماده سازی دندان برای دریافت روکش، دندان شما تمیز، صیقل داده و حک می شود. اچ کردن دندان را خشن می کند تا یک فرآیند باندینگ قوی ایجاد شود.

سیمان مخصوصی به روکش زده می شود و سپس روی دندان شما قرار می گیرد. هنگامی که روکش به درستی قرار می گیرد، دندانپزشک شما یک پرتو نور ویژه را بر روی آن می تاباند تا مواد شیمیایی موجود در سیمان فعال شود و باعث می شود که خیلی سریع سفت شود. مراحل نهایی شامل برداشتن سیمان اضافی، بررسی نیش شما و انجام هرگونه تنظیمات مورد نیاز است. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد تا چند هفته دیگر برای ویزیت مجدد مراجعه کنید تا لثه ها و محل قرارگیری روکش را بررسی کند.

 

مزایای روکش دندان

 

روکش ها مزایای زیر را ارائه می دهند:

·        آنها ظاهر طبیعی دندان را ارائه می دهند.

·        لثه ها پرسلن را به خوبی تحمل می کنند.

·        روکش های پرسلن مقاوم در برابر لکه هستند.

·        می توان رنگی را انتخاب کرد تا دندان های تیره سفیدتر به نظر برسند.

·        آنها عموماً به اندازه تاج ها به فرم دهی نیاز ندارند، با این حال قوی تر هستند و ظاهر بهتری دارند.


ترمیم دندان با رزین کامپوزیت در انواع شکستگی ها و ترک ها

 

کاربرد لمینت دندان کجاست

عملکرد اصلی این روکش ها بهبود ظاهر دندان ها است. می توانید یکی از آنها را به عنوان روشی برای اصلاح دندان در نظر بگیرید.

لمینت های متحرک به طور معمول برای تنظیم رنگ، شکل و موقعیت استفاده می شوند.

بنابراین دندانهایی که تغییر رنگ داده اند، ساییده شده اند، خرد شده اند، بدشکل شده اند، فاصله بین آنها وجود دارد یا کمی نامرتب هستند، و همچنین دندانهایی که ترکیبی از این مشکلات را دارند، همگی قابل بهبود هستند.

روکش لمینتی یا پرسلن لمینت چیست؟


خطرات روکش دندان

 

مضرات روکش دندان عبارتند از:

این روند قابل برگشت نیست.

هزینه روکش ها بیشتر از اتصال رزین کامپوزیت است.

ونیرها معمولاً در صورت تراشه شدن یا ترک خوردن قابل تعمیر نیستند.

از آنجا که مینای دندان برداشته شده است، دندان شما ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس تر شود.

روکش ها ممکن است دقیقا با رنگ دندان های دیگر شما مطابقت نداشته باشند. همچنین، رنگ روکش را نمی توان به محض قرار گرفتن در آن تغییر داد. اگر قصد دارید دندان های خود را سفید کنید، باید قبل از انجام روکش این کار را انجام دهید.

اگرچه به احتمال زیاد، روکش ها می توانند از جا کنده شده و بیفتند. برای به حداقل رساندن احتمال این اتفاق، ناخن های خود را نجوید، مداد، یخ یا سایر اجسام سفت را نجوید و در غیر این صورت فشار زیادی روی دندان های خود وارد نکنید.

دندانهای دارای روکش هنوز می توانند پوسیدگی را تجربه کنند و احتمالاً نیاز به پوشش کامل دندان با تاج دارد.

روکش ها برای افرادی که دندان های ناسالم دارند (به عنوان مثال، کسانی که دچار پوسیدگی یا بیماری لثه فعال هستند)، دندان های ضعیف شده (در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر شدن بزرگ دندان) و یا برای افرادی که دندان کافی ندارند انتخاب مناسبی نیست. مینای دندان روی سطح دندان.

افرادی که دندان های خود را روی هم فشار می دهند و دندان قروچه می کنند، کاندیدای ضعیفی برای روکش های پرسلن هستند، زیرا این امر می تواند باعث ترک خوردگی یا تراشه شدن روکش ها شود.


احتمالا مایل به خواندن آن هستید:

تفاوت روکش پرسلن لمینت در مقابل کامپوزیت ونیر


روکش های دندانی به دلیل بازار گرمی که دارند مورد توجه خیلی از دندانپزشکان و کلینیک های دندانپزشکی قرار گرفته اند. پس مواظب باشید که کجا به این خدمات روکش دندان پول می دهید. اگر به دنبایل بهترین مکان برای استفاده از خدمات روکش دندان می گردید، پیشنهاد من کلینیک تخصصی دکتر سریتا است. شما می توانید با مراجعه حضوری و یا به صورت غیر حضوری با کلینیک و متخصص دندانپزشکی مشورت کرده و نسبت به انجام خدمات دندانپزشکی مانند لمینت، کامپوزیت، ایمپلنت و ... اقدام نمایید.



آیا روکش ها می توانند رکود لثه را اصلاح و درمان کنند؟

روکش های دندانی می توانند به رفع برخی مشکلات مرتبط با رکود لثه کمک کنند، اما نمی توانند به تنهایی رکود لثه را درمان کنند.

هنگامی که رکود لثه رخ می دهد، ساختار ریشه دندان ها ممکن است در معرض دید قرار گیرد. این می تواند منجر به حساسیت دندان و مسائل دیگر شود. یک فرد می تواند روکش پرسلن را به منظور پوشاندن ریشه های دندان قرار دهد. این می تواند ناراحتی ای را که بیمار در نتیجه رکود لثه احساس می کند، کاهش دهد.

برای درمان رکود لثه، دندانپزشک ممکن است پیوند لثه را توصیه کند، که با استفاده از بافت مصنوعی لثه یا پیوند بافت نرم برداشته شده از قسمت های دیگر دهان، خط لثه را بازسازی می کند.

ادامه مطلب: 

استفاده از روکش ها با وجود مشکلات و تعدیل لثه



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد