روکش های دندانی و تاثیر آن ها بر دندان و سلامتی

با توجه به رشد قابل توجه اصلاحات دندان با روکش ها و پوشش های مختلف، هر آنچه باید در این رابطه بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روکش های دندانی و تاثیر آن ها بر دندان و سلامتی

با توجه به رشد قابل توجه اصلاحات دندان با روکش ها و پوشش های مختلف، هر آنچه باید در این رابطه بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لمینت متحرک، از انواع روکش های زیبای دندانی

لمینت متحرک دندان (اسنپ آن اسمایل) چیست؟

لمینت متحرک به عنوان اسنپ اسمایل لایه ای روکشی از جنس لمینت یا کامپوزیت است که بعد از قالب گیری دندان توسط دندانپزشک، مختص دندان های شما تولید می شود. شما می توانید لمینت متحرک را هر وقت که بخواهید از دندان های خود جدا کنید. این کاور لمینتی، عیب و ایرادات دندان های را می پوشاند و ظاهری زیبا به دندان ها و لبخند شما می دهد.  به عبارت دیگر لمینت متحرک دندان این امکان را برای دندانپزشکان حرفه‌ای فراهم کرده است که بتوانند شیوه درمان جدیدی را برای یکنواخت کردن دوباره دندان‌های مراجعه کنندگان، در دست داشته باشند.

 

طرز استفاده از لمینت متحرک دندان

لمینت متحرک دندان- جهت استفاده از لمینت متحرک، آن را روی دندان قرار دهید
قالب لمینت را مستقیم روی دندان ها قرار دهید

باید در نظر داشت که این فناوری نسبتاً جدید از انواع لمینت دندان است و هنوز از آن اطلاعات کامل و قابل اطمینانی در دسترس نیست، اما به طور کلی افرادی که از لمینت متحرک دندان استفاده کردند از نتایج آن راضی بودند. در ادامه می خواهیم  موارد جامع‌تری همچون، نحوه تولید و جنس لمینت متحرک, مزایا و معایب لمینت متحرک دندان, قالبگیری برای لمینت متحرک, قیمت لمینت متحرک دندان را بررسی کنیم.

لمینت های متحرک طبق قالب گیری دقیق از دندان های شما تولید شده اند و استفاده از آن ها بسیار ساده است. لمینت متحرک شامل دو قسمت است؛ لمینت فک بالا و لمینت فک پایین. کافی است لمینت ها را بعد از اطمینان از تمیزی آن، به صورت صحیح روی دندان ها قرار دهید و به همین راحتی لمینت روی دندان شما نصب می شود.

نصب لمینت متحرک دندان

نصب لمینت متحرک دندان در ۳ مرحله بسیار آسان صورت می‌گیرد:

آنها را به مدت 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید

آنها را بردارید، بگذارید خنک شوند و در آب خنک بشویید

آنها را محکم بر روی سطح خارجی دندان فشار دهید

پس از انجام این مراحل، روکش محکم بر سر جای خود روی دندان های شما قرار می گیرد و تا زمانی که آن را درنیارید تکان نمی‌خورد. این روکش ها می توانند فوراً تمام نقایص دندان های شما از جمله شکاف های وسیع ، ساختار خم یا نامرتب ، رنگ پریده ، ناحیه بریده شده و دندان از دست رفته را تغییر دهند.


تمیز کردن و مراقبت های لمینت متحرک دندان (اسنپ اسمایل)

روش استاندارد تمیز کردن لمینت متحرک یا اسنپ آن اسمایل این است که بعد از هر وعده غذایی، آن را به آرامی از دهان خارج کرده و آب کش کنید. دلیل تمیز کردن همیشگی لمینت متحرک (اسنپ آن اسمایل) جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان و پوسیدگی دندان های اصلی و همچنین رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می باشد. توجه داشته باشید که باید پلاک را به آرامی و با دو دست با گرفتن قسمت انتهایی آن نصب و حارج کنید. خمیر دندان حاوی موادی است که ممکن است باعث ایجاد خراش و ساییدگی روی سطح پلاک شود، پس از خمیر دندان استفاده نکنید. برای تمیز کردن لمینت متحرک از فرچه های مخصوص و نرم و صابون های مایع استفاده کنید. در زمانی که نمی خواهید از پلاک استفاده کنید حتما آن را در کیت مخصوصش قرار دهید.

نحوه تولید و جنس لمینت متحرک

جنس لمینت متحرک دندان که مانند لمینت ثابت است

لمینت متحرک تفاوتی در جنس و نحوه تولید با لمینت ثابت ندارد و از همان فرمول پیروی می‌کند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که گزینه های مختلف روکش دندان برای انتخاب وجود دارد. طی دو سال گذشته، بسیاری از تکنیک ها و  برندهای مختلف روکش دندان بوجود آمده است که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

انواع روکش های معروف و محبوب دندانی

روکش کامپوزیت

روکش های کامپوزیت رزین که معوملا تحت عنوان لمینت کامپوزیت نیز شناخته می شوند، روشی ساده سریع و ارزان قیمت است که می توان در یک جلسه آن را انجام داد.


لمینت دندان

لمینت دندان یا لمینیت پرسلین، پوششی نازک است که از مواد بسیار مقاوم و با طول عمر بالا ساخته و با کمک مواد رنگ دندان، به رنگ طبیعی دندان ساخته شده و مانند ناخن روی دندان گذاشته می‌شود. این پوسته‌ های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی سطح بیرونی دندان را می‌ پوشانند و با کمترین عوارض، ظاهر دندان‌ها را زیبا می‌کنند. نکته مهم در استفاده از لمینت به عنوان روکش دندان، طول عمر بیشتر، ضخامت کم و عدم رنگ پزیری می باشد و برگشت پذیری لمینت، بخصوص لمینت همراه با لیزر که از نازک ترین لمینت دندان است، بیشتر از کامپوزیت بوده و مینای دندان نیز کمتر آسیب خواهد دید.


روکش‌های پالاتال Palatal

این نوع خاص از لمینت دندانی به دلیل تمرکز روی سطوح داخلی دندان ها، مناسب کسانی است که آسیب‌های داخلی دندانشان بیشتر از ظاهریش است.


لمینت متحرک

نحوه تولید و جنس لمینت متحرک همانند دیگر لمینت ها می باشد با این تفاوت که در روند ساخت آن، قابلیت متحرک بودن در نظر گرفته می‌شود. این لمینت هیچگونه قابلیت چسبندگی ندارد به همین دلیل به راحتی می تواند از دندان های شما جدا شود؛ اما این به این معنی نیست که در هنگام غذا خوردن و یا مواقع دیگر، ممکن است از دهان شما بیفتد زیرا طراحی شیارهای دندان‌های آن به گونه ای است که کاملاً فیت دندانهای شما می‌شود و از دهان شما به راحتی خارج نمی شود.

نحوه تولید و جنس لمینت متحرک معمولاً در راستای یک فرآیند پزشکی طولانی مدت انجام می‌شود و لمینت های متحرک پیش از جاگذاری لمینت های دائم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.


روکش های چینی

این نوع روکش های دندانی که از سرامیک سخت و مرغوب ساخته شده اند، قابل استفاده در هر شرایطی هستند و عمری بسیار طولانی دارد و می توان گفت که محبوب ترین نوع لمینت، لمینت چینی می باشد.

مزایا، معایب و عوارض لمینت متحرک دندان

زیبایی لبخند، از مزایای لمینت متحرک دندان

 

پیش از انتخاب لمینت متحرک باید با مزایا و عوارض لمینت متحرک دندان آشنا شوید، زیرا که این روش هم همانند دیگر روش‌های درمانی دیگر، بدون اشکال نیست.

 

مزایای لمینت متحرک دندان

از مزایای لمینت متحرک دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

لمینت دندان روشی برای اصلاح لبخند و بهیود رنگ و ظاهر دندان شما در زمانی بسیار کوتاه نتیجه بخش است.

سهولت استفاده از آن برای بیمار و در هر زمان که بخواهد.

می تواند تمام عیوب دندان های شما مثل بهم ریختگی دندان ها، بدرنگی، فاصله بین دندان ها و… بپوشاند.

در فرآیند لمینت متحرک دندان، بدون هرگونه عمل جراحی، بیهوشی، بیحسی و تراش دادن سطح دندان صورت می گیرد.

قیمت و هزینه اسنپ آن اسمایل مناسب است.


عوارض لمینت متحرک دندان

در لیست معایب و عوارض لمینت متحرک دندان، معایب آن بسیار کم‌تر از مزایای آن است، اما با اینجال نمی‌توان از آن‌ها صرفه نظر کرد.

عمر کوتاهی دارد

راه‌حل دائمی برای حل مشکلات دندان نیست.

ممکن است ایجاد آلرژی بکند

جنبه درمانی ندارد.

نحوه قالب گیری لمینت متحرک

قالب گیری برای لمینت متحرک کاری آسان و کوتاه است که می‌توان را در یک جلسه انجام داد. در فرآیند قالب گیری برای لمینت متحرک اندازه و شکل دندان‌های شما ثبت می‌شود و نهایتا یک قالب از روی دندان‌های شما گرفته می‌شود که محصول نهایی را از روی آن قالب، می‌سازند.

 

چه کسانی می توانند از لمینت متحرک دندان استفاده کنند؟

اسنپ آن اسمایل راه حلی برای بهبود ظاهر دندان های شما و رفع عیوب آن به صورت موقتی است و فقط جنبه ی زیبایی دارد و نمی تواند برای همیشه مشکلات دندانی شما را حل کند. هزینه ی استفاده از این روش هم درمقایسه با سایر روش های درمانی چون کامپوزیت ونیر، کمتر است. بنابراین با توجه به این نکات می توان گفت لمینت متحرک دندان برای کسانی که زمان کافی و توان مالی را برای استفاده از روش های دیگر برای رفع مشکلات دندانی خود به صورت دائمی ندارند می تواند راهکار مناسبی باشد.

 

قیمت لمینت متحرک دندان

حال سؤالی که می تواند برای همه در رابطه با اسنپ ان اسمایل پیش آید این است؛ قیمت اسنپ آن اسمایل چقدر است؟  قیمت اسنپ آن اسمایل کاملا به نوع برند آن بستگی دارد. در برآئرد هزینه انواع لمینت دندان، جنس لمینت و دستمزد دندان پزشک هم تعیین کننده هستند اما در لمینت متحرک، دندان شما نیاز به تراش مینای دندان ندارید چون این روش، دائمی نیست. به طور کلی می توان گفت که قیمت لمینت دندان در روش لمینت متحرک ارزان تر است و چیزی حدود 1 الی 5 میلیون تومان تخمین زده می شود.

فرق لمینت و کامپوزیت

با توجه به وجود راه های زیادی برای ترمیم و روکش دندان ها و تنوع در این میان، گاهی افراد در میان روش هایی مانند لمینت و کامپوزیت به دلیل شباهت زیاد این دو روش، سردرگم می شوند و به درستی در این رابطه نمی توانند تصمیم بگیرند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان بپردازیم. البته در رابطه با انتخاب هر یک از این روش ها، بهتر است نظر دندانپزشک خود را نیز در نظر داشته باشید. اما مسئله اینجاست که آیا لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ کدام روش استحکام و ماندگاری بیشتری دارد؟ کدام یک مقرون به صرفه تر است؟ کدام یک سریع تر انجام می شود؟ لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ تفاوت لمینت و کامپوزیت در چیست؟ ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

 

سؤالات متدوال درباره لمینت متحرک دندان

آیا با لمینت متحرک دندان می توان غذا خورد؟

لمینت متحرک دندان، لایه ی نازکی است که به صورت قالب روی دندان قرار می گیرد و با چسب یا وسیله ی دیگری محکم نمی شود. بهتر است که از خوردن غذاهای سخت یا نوشیدنی های رنگی پرهیز کنید. جنس لمینت های متحرک دندان در برابر تغییر رنگ خیلی مقاوم نیستند.

دوام و ماندگاری لمینت متحرک دندان چقدر است؟

لمینت متحرک دندان 2 تا 5 سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما عمر آن  می تواند به نحوه استفاده و مراقبت شما هم وابسته باشد. شما باید دقت کنید و عمل نصب و خارج کردن آن از دهان را به آرامی و درست انجام دهید و برای تمیز کردن آن هم نکات خاص را رعایت کنید تا خراش و شکستگی اتفاق نیوفتد.

تفاوت لمینت متحرک دندان با کامپوزیت در چیست؟

  • لمینت متحرک دندان یک راه حل موقت است درحالیکه کامپوزیت ونیر دائمی است.
  • لمینت متحرک دندان ارزان تر است.
  • اسنپ آن اسمایل نیاز به تراش سطح دندان ندارد.

برگرفته از کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا




دیگر مطالب مرتبط بلاگ:

روکش دندان و انواع ونیر ها چیست و چگونه کار می کنند؟


تفاوت روکش پرسلن لمینت در مقابل کامپوزیت ونیر

 آیا تا به حال شده که لبخند خود را به دلیل تغییر رنگ، ترک خوردگی یا کجی دندان پنهان کرده باشید؟ خوب، روکش ها را در نظر بگیرید تا به شما اعتماد به نفس بیشتری ببخشد و لبخند خود را در نمای کامل نشان دهید. روکش ها می توانند مجموعه ای از عیوب دندان را پنهان کنند. اگر دندان های شما دارای تراشه، شکاف جزئی، همپوشانی یا لکه هایی است که به خوبی به سفید شدن دندان پاسخ نمی دهند، ممکن است کاندید ونیر شوید.

اما چه نوع روکشی برای شما مناسب است: پرسلن یا کامپوزیت؟ اگرچه دندانپزشک شما می تواند بهترین درمان زیبایی را برای شرایط شما توصیه کند، اما قبل از رزرو نوبت خود را در مورد روکش ها آموزش دهید.

روکش دندانی چیست؟

روکش ها بصورت سفارشی و پوسته های ناخن مانند هستند که دندانپزشک شما به طور دائم به جلوی دندان شما می چسباند. روکش ها که از لایه های نازک پرسلن یا رزین کامپوزیت قوی ساخته شده اند، بیشتر از دندان های طبیعی دندان های طبیعی شما را حفظ می کنند. بعلاوه، روکش ها کمتر از روکش ها تهاجمی هستند، که معمولاً برای تقویت دندان های بسیار خراب یا خراب استفاده می شود.

بیمه دندان معمولاً روکش ها را تحت پوشش قرار نمی دهد زیرا آنها دندانپزشکی زیبایی محسوب می شوند. اما ممکن است برای لبخند ستاره سینما هزینه داشته باشند.

روکش پرسلن چیست؟


روکش های پرسلن لمینت که با شکل و رنگ دندان های دائمی شما مطابقت دارند، آنقدر طبیعی به نظر می رسند که تشخیص آنها از سایر دندان های شما دشوار است. سایر مزایای روکش های پرسلن: آنها قوی، مقاوم در برابر لکه و ماندگاری طولانی با طول عمر 10-20 سال هستند.

توجه: اگر روکش چینی را انتخاب می کنید، به خاطر داشته باشید که این روش برگشت ناپذیر است زیرا دندانپزشک شما مقداری مینای دندان شما را برداشته و روکش را روی دندان قرار می دهد.


روش استفاده از روکش پرسلن

اگر روکش پرسلن را انتخاب می کنید، باید دو یا سه بار برای تکمیل این روش به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • یک مشاوره اولیه با دندانپزشک زیبایی خود تعیین کنید تا تعیین کنید که به چه پیشرفت هایی امیدوار هستید. دندانپزشک ممکن است یک مدل تصویربرداری زیبایی ایجاد کند که به شما امکان می دهد لبخند جدید و بهبودیافته خود را پیش نمایش کنید.
  • پس از توافق بر سر برنامه، دندانپزشک شما مقدار کمی مینای دندان را از قسمت جلویی و کناری دندان ها که روکش دریافت می کند، برمی دارد.
  • برداشت از دندان ها گرفته می شود و قالب صحیح آنها مشخص می شود.
  • ممکن است تا رسیدن دندانهای دائمی روکش موقت روی دندان های خود دریافت کنید.
  • ظاهر دندان و رنگ سایه شما به آزمایشگاهی برمی گردد که در عرض یک تا دو هفته روکش شما را ایجاد می کند.
  •  وقتی آزمایشگاه روکش ها را ارسال می کند، شما و دندانپزشک خود تأیید می کنید که شکل، تناسب و رنگ کامل است. سپس، دندانپزشک شما روکش های تمام شده را با رزین حساس به نور به دندان های شما وصل می کند.

روکش ونیر کامپوزیت چیست؟


رزین کامپوزیت یک ماده ارزان قیمت است که به رنگ دندان است و اغلب برای روکش استفاده می شود. در مقایسه با نمونه چینی، روکش کامپوزیت دندان ممکن است سریعتر فرسوده شوند و در نتیجه طول عمر کوتاه تری بین پنج تا هفت سال داشته باشد.
با این حال، روکش های کامپوزیتی نیاز به حذف مینا ندارند. دندانپزشک شما ممکن است بتواند آنها را در یک ویزیت یکجا ایجاد و قرار دهد. به این صورت که:
  • دندانپزشک شما با مشورت شما سایه ای را انتخاب می کند و سپس مواد را مستقیماً روی دندان های شما مجسم می کند تا روکش متناسب با لبخند شما ایجاد شود.
  • یک نور با شدت بالا کامپوزیت را سخت می کند.
  •  آخرین مرحله صاف کردن و صیقل دادن رزین کامپوزیتی است تا به ظاهر طبیعی برسد.

کدام یک را انتخاب کنیم؟
روکش ها یک تعهد دائمی هستند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه چه موادی برای شما مناسب است، در مورد گزینه های خود کاملاً مطلع هستید. با همکاری و مشاوره نزدیک با دندانپزشک خود، می توانید تعیین کنید که آیا نامزد مناسبی برای روکش هستید. اگر هستید، آماده شوید تا جهان را با لبخند خود شاد کنید.
هر دو زیبا هستند، طول عمر خوبی دارند و به زیبایی شما می افزایند. شاید یکی از بهترین معیار ها برای انتخاب شما، قیمت روکش لمینت و کامپوزیت می باشد. به نظر در صورتی که مشکل بودجه ندارید، نگران بقیه موارد نباید باشید.

با https://dental-crowns.blogsky.com همراه باشید.